Blog

Tvorba vlastných produktov v NOEZON

Prečítate za 7 minút

Od dôkladnej analýzy, cez výber dodávateľov, až po samotné uvedenie na trh. Tvorba produktu je beh na dlhú trať. Pri správnych postupoch však prináša víťazný cieľ, o ktorý sa s vami chceme podeliť. Aká je cesta produktu od výrobcu až do nášho skladu, aké podmienky musí dodávateľ splniť, aby s nami mohol spolupracovať a prečo je u nás hlas zákazníkov na prvom mieste?

NOEZON pôsobí na slovenskom trhu už trinásty rok. V začiatkoch sme sa sústredili na predaj nechtového sortimentu, dnes ponúkame široký záber tovaru na tvorivú činnosť. Developujeme aj viacero vlastných značiek, ktoré pôsobia ako ekvivalenty svetových bestsellerov (naše nechtové portfólio zastupujú LONEL, Rossart, Sapers, Arkone, galantériu zase NATANA a IDEAL).

Cesta je cieľ

Mnohí začínajú celý proces tvorby analýzou konkurencie. My sa však na ňu na začiatku nepozeráme. V prvom rade počúvame zákazníkov, ktorí niečo chcú a potom si overujeme, či už niekto na trhu reflektuje na danú požiadavku.

Pri analýze konkurencie je potrebné pozerať sa za horizont. Neberieme do úvahy len lokálnych hráčov. Nevytvárame koleso, ktoré už niekto pred nami vymyslel, no chceme priniesť stále niečo nové.

Hlas zákazníkov je pre nás silnejší ako hlas konkurencie

U nás v NOEZONE sme silno prozákaznicki a hlas kupujúcich je pre nás na prvom mieste. Zbieranie údajov zo zákazníckej podpory je prioritou - určujú totiž smerovanie produktového portfólia. Nemenej dôležité sú Google analýzy, ale aj samotní influenceri a publikum sociálnych sietí.

Keď si splníme domácu úlohu z analýzy, prechádzame do druhej fázy developovania produktu. Oslovujeme dodávateľov, aby sme získali vzorky a zloženia. Začíname diskusiu o tom, ktorý z materiálov je vhodnejší, či by sme s ním v takejto forme vedeli pracovať, alebo si želáme niečo špecifické, čo znamená, že budeme kreovať vlastný produkt.

Zrodila sa hviezda. A čo ďalej?

Pokiaľ je tovar kvalitatívne na vysokej úrovni a cena zaň je prijateľná, stáva sa atraktívnou položkou. Ak sa k tomu ešte trafíme do vkusu nakupujúcich a prídeme s niečím, čo na trhu ešte nefiguruje, máme veľkú pravdepodobnosť stať sa trendsettermi. Na istý čas získavame neohroziteľnú pozíciu, pretože sme jediní, ktorí takýto tovar prinášajú. Náš produkt má potenciál stať sa hviezdou, stálicou a vo svojej najlepšej fáze takzvanou dojnou kravou.

Aby sa nejaký produkt stal hviezdou, musíme dobre zvládnuť analytickú časť. Dôležitá je cenotvorba, pretože výsledok podnikania sa rovná profit. V prípade, že developujeme tovar, ktorý ide priamo do výroby, pasujeme sa takmer do role výrobcu a chceme si nechať nejakú maržovostnú hranicu aj pre možnosti B2B predaja. Potrebujeme mať teda cenu pre veľkoobchod, ale aj cenu pre maloobchod.

Na čo myslieť pri cenotvorbe?

Pri nastavovaní základných B2B cien treba rátať aj s tým, že do budúcna budeme musieť zákazníkom urobiť nejaký vernostný program, z ktorého môžu čerpať benefity (zľavy z ďalšieho nákupu, globálna zľava na všetky produkty pri dosiahnutí obratovej hranice). Marži pre veľkoobchod musíme nastaviť takú rezervu, aby sme dokázali odmeňovanie zohľadniť a aby ostal aj nejaký profit.

Až následne k tejto B2B cene prirátame maržu, ktorá je v danej katégorii produktov bežná. Tak vzniká nová maloobchodná cena. Maržu z veľkej časti definuje to, či sa jedná o retenčný tovar, alebo ide o tovar pre jednorázový nákup.

Uveďme si príklad: Keď budeme predávať rožky, marža bude malá (predpokladáme, že každý deň si rodina kúpi cca 10 rožkov). Pokiaľ začneme predávať vibrátory, marža musí byť rádovo vyššia (je to položka, ktorú máte v šuflíku aj 10 rokov).

Výber dodávateľa a cena nie je všetko

Pri výbere dodávateľa sa nepozeráme len na pomer ceny a kvality. Veľkú rolu zohráva komunikácia. Otvorenosť, plynulosť, férovosť a splnené sľuby znamenajú pre dlhotrvajúcu spoluprácu veľakrát viac než samotná cena.

Ako firma by sme si mali vypracovať manuál a ideálne podpísať aj zmluvu, ktorá bude riešiť reklamácie, nedostatky, fixáciu cien v prípade inflácie či iné relevantné zvýšenie nákladov. Častou praxou je, že dodávatelia dajú na prvú objednávku veľmi lákavé ceny a pri opakovaných dodávkach ich násobne zvýšia. Takáto ochrana je pre spoločnosť oveľa dôležitejšia ako kvalitný jednorázový nákup.

Ak vytvárame produkty, ktoré majú dlhý lifetime value, potrebujeme ich developovať tak, aby sme počas jej existencie nemuseli meniť dodávateľa. Zmena so sebou prináša spustenie celého procesu odznova.

Stanete sa vyjednávačmi

Na začiatku treba fabulovať o cene a množstvách, jednoducho napísané, robiť zo seba väčšieho hráča ako v skutočnosti sme. Docielime tak cenové ponuky pre veľké kvantity.

Širokosiahle e-maily, kvalitné jednanie, rôzne druhy otázok spôsobia to, že nás výrobca začne brať ako relevantného partnera, s ktorým môže urobiť veľký biznis. Takto vieme tlačiť cenu produktu smerom nadol. Keď je komunikácia vyšperkovaná a všetko je v poriadku, v tom momente sa oprieme o fakt, že prvú objednávku chceme v menšom objeme, keďže ide o začiatok spolupráce.

Následne začína hra na vyjednávanie. Vo väčšine prípadov sú ochotní ustúpiť alebo len veľmi málo zvýšiť ceny. Aj relatívne malý nákup tak vie byť pomerne cenovo atraktívny.

Uvedenie produktu na trh

Uviesť produkt na trh neznamená len dobré foto promo a nasýtený popis. Marketingové stratégie je potrebné nastaviť podľa toho, či ide o novinku, alebo o záležitosť, ktorá už má svoje pevné miesto. Možno predstavujeme produkt, ktorý človek nepotrebuje alebo ani nevie, že ho potrebuje. V tom momente sa stávame edukátorom. Nakupujúci by mal vďaka nám zistiť, prečo je daný produkt must have, aj keď ho doteraz nepoznal.

Opakovaný nákup

Ak absolvujeme všetky povinné zastávky, z produktu sa stane rutina. Aj o tú sa však treba starať - udržiavanie vzťahov s dodávateľmi, pravidelná komunikácia, vytváranie objednávok včas, reakcia na všetky zmeny, ktoré môže daný produkt počas svojho života zažiť, kontrola kvality a neustála snaha o zlepšenie produktu. Proste jeden veľký, nikdy nekončiaci proces.

Tieto postupy by sa mali repetitívne opakovať. Produkt nie je len hviezdou, stálicou, dojnou kravou a nakoniec odídencom z produktového portfólia. Vďaka dobrej aktualizácii vieme držať tempo s najnovšími trendmi a požiadavkami zákazníkov.

Posúvajte nákupcom feedbacky od zákazníkov

V NOEZONE disponujeme dokumentmi zo zákazníckej podpory, ktoré navrhujú contentové zmeny na stránke. Potom máme dokumenty, ktoré zhromažďujú priania zákazníkov a nevynechávame ani kvalitatívne sťažnosti.

Peniaze investované do získania informácií od zákazníkov sú peniazmi, ktoré ušetríme na dodatočnom marketingu, pretože budeme mať skvelý produkt, ktorý si vyžaduje omnoho menšie propagačné úsilie.

Pokiaľ nám záleží na tom, aby sme produkt vydevelopovali čo najlepšie, tak je vysoko pravdepodobné, že zákazník bude spokojný a ostane verný našej značke. Ak budeme uplatňovať tento prístup, produkt bude mať progress a my získame profit na úprimnom prístupe a snahe prinášať na trh skvelý obal aj vnútro.

Keďže neustále napredujeme a pracovných úloh pribúda, potrebujeme dodať nášmu tímu nákupcov šťavu. Aj takouto formou ti chceme dať vedieť, že k sebe hľadáme senior nákupného špecialistu. Ak ťa tento článok zaujal a rád/a by si tvoril/a pre nás a s nami, hoď očkom po našej pracovnej ponuke.

Copyright Noezon.sk © 2009 - 2024